onsdag 1. januar 2014

2014 og nye muligheter for en gammel mann

Marka24 var nok årets sportslige høydepunkt i 2013... et herlig døgn sammen med Gunnar. I 2014 kolliderer Marka24 med UltraBirken.
 
2013 er historie, og sportslig sett lite å skryte av. For fjerde år på rad har jeg slitt med bekken- og delvis hælproblemer - men 2013 var uansett det beste av disse årene, og framgangen er betydelig fra året før. Jeg har deltatt i 12 konkurranser hvorav 6 ultraløp (4 fullført) og 3 maraton (2 fullført).... og treningsmengden med joggesko på bena økte fra 1 369 til 2 165 kilometer.

Årets konkurransemessige høydepunkt er helt klart Marka24 sammen med Gunnar Fæhn der vi gamlingene ble nr 9 av 91 i Hardhausklassen. Nordmarka Ultra Challenge gikk også rimelig bra med bare 30 min krampetap.

De løpsmessige høydepunktene var ellers de mange invitasjonsturene der jeg har fått med meg opptil 15 venner på langturer i terrenget. Jeg satser på 10-12 invitasjonsturer også i 2014.

Årets skiopplevelse var så desidert "Skijegerturen" med min søster Reidun i februar. 82 kilometer i varierte Østmarkaløyper i 15-18 kuldegrader.

Den øverste grafikken viser relativ fordeling mellom løp, sykkel og ski - og de siste fire årene skiller seg ut fra de øvrige. Den nederste viser faktiske treningskilometre, og det går riktig vei igjen med løpsmengden.

Da er jeg klar til å fyre av 2014-raketten:
Forventningene til det nye året er først og fremst å beholde den generelle helsa, og deretter å kunne tåle mer løping igjen. De siste månedene av 2013 klarte jeg 50 km/uke.... men vil gjerne opp mot det dobbelte for å være optimalt preparert foran de mange ultraløpene jeg planlegger å være med på. Da må jeg bli så bra av Symfysitten (bekkenplagene) at jeg kan løpe mer enn annenhver dag.

Foreløpig løpsliste 2014:

I tillegg til 8-10 ultraløp vil jeg gjerne legge inn noen andre ultrastunt (f.eks. "Romerike 10påTopp" på en dag, "50 Kjentmannsposter 2012-2014" på en uke mv).

Jeg vil også fortsette å invitere venner til forskjellige langturer i terreng - den flotteste treningsformen jeg kan drømme om.
Fra en av turene i desember.

Årets første løpseventyr kommer allerede 4.januar.
Lørdag om to dager skal jeg løpe de fem første løpene i Vinterkarusellen på Romerike. De fire første løpene har kollidert med andre ting, så da velger jeg å varme opp til det 5.løpet på Bjørkelangen med å løpe de fire andre løpene tidligere på dagen.
Det femte og siste av løpene blir altså i ordinær konkurranse, og samlet løpstid på de nesten 30 kilometerne blir vel ca 3 timer (6 min/km)... Lørdag 8.mars løper jeg de fem siste løpene (34,1 km) i Vinterkarusellen etter samme konsept.

2 kommentarer:

simenru sa...

Minner om at egentlig distanse på Lørenskog er halvmaraton ;)

Høres spennende ut med "50 Kjentmannsposter på en uke" - lurer på hvor mange turer/km/timer som egentlig er realistisk å klare det på...

Gammel'n sa...

hehe, jeg er selvsagt obs på det med halvmaraton på Lørenskog, men siden dette er asfaltløp er det nok med 30 km totalt. Jeg får uansett bare "fullført" i resultatlista for de fire første løpene. Det går jo også mye tid til kjøring - så det blir en lang dag uansett.

Dette med Kjentmannspostene på kortest mulig tid har jeg vurdert i mange år, og nå har jeg tenkt å gjøre alvor av det. Fra tidligere år har jeg noen dårlige erfaringer med leting etter poster, derfor valgte jeg et år da postene har stått ute en sesong. Da er det en del tråkk og det er mange tips på Kjentmannsmerkets hjemmeside: http://www.kjentmannsmerket.org/
Spredningen er stor, jeg planlegger å bruke bil og sykkel så nær postene som mulig. Jeg tar tiden fra jeg reiser hjemmefra til jeg er hjemme igjen. Jeg overnatter underveis (dnt-hytter og bilen) for å spare mest mulig tid.

Gleder meg til å planlegge, og gjetter på minst 500 kilometer sykkel/til fots. Bare til fots om distansen er 300-350 km.