søndag 23. juni 2013

13 dager til Hornindal Rundt


Ultraløpsbegivenhetene står i kø. Først var det Vestfold Ultra Challenge for 4 uker siden, UltraBirken for 2 uker siden, Marka24 forrige helg og nå følger Hornindal Rundt om 2 uker. Egentlig skulle jeg deltatt i den første utgaven av XREID Hardangervidda (165 km) om 3 uker, men det kolliderte med et privat selskap, så da ble det Hornindal Rundt i stedet.

På bildet fra målområdet i Grodås sentrum ser vi fjorårsvinner Thomas Andersen - som i år løper VM terrengultra i Wales samme dag som Hornindal Rundt arrangeres.

Hornindal Rundt er "bare" 75km, men byr på veldig utfordrende fjellterreng og 5 600 høydemeter. Kun 19 av 46 løpere kom under 18 timer i fjor - og det er vel hva jeg "best case" kan klare; 18 timer og noe... Dette er nok ei løype som passer meg maksimalt dårlig, jeg får som oftest problemer med leggene når bakkene er bratte - så bratte at jeg må gå på tær/forfot oppover. Årets løp har fått status som NM i terrengultra (riktignok uoffisielt , men likevel).

Jeg har altså tatt utfordringen - og første uka etter Marka24 startet jeg med å lade batteriene på fire treningsfrie dager. Har trent en time hver av de siste tre dagene, men nå kommer en uke hvor jeg bør trene både mye og Hornindal-spesifikt. Planen er at tre av de fire løpeøktene denne uka blir opp/ned en/flere ganger i de bratte blåstiene opp til Mistberget i Eidsvoll. I tillegg til at det blir relevant bakketrening skal jeg teste ut bruk av trekkingstaver og bruk av våtsokker på tørt føre - jeg har gode erfaringer ellers med at våtsokkene (neoprene) suger seg fast til foten og beskytter godt).

Hornindal ble litt bråbestemt, men heldigvis har min gode venn Helge fra Treungen plass til meg på hytta han leier i Hornindal, så da slipper jeg å sove i bilen. Det er meldt masse regn hver dag på langtidsvarselet (8 dager) - så jeg satser knallhardt på at det ikke er mer regn igjen når vi skal løpe over Middagsfjellet, Gulekoppen, Sandfjellet, Høgenibba og de andre fjellene.

Fra Hornindalsvatnet Maraton 2005
 
Sist jeg konkurrerte i Hornindal var på Hornindalsvatnet Maraton i 2005 (da var jeg 55 år), der jeg kom inn på 3:15:50 på en egentlig dårlig dag. Det jeg husker best er at vi heiet inn bygdesønnen Inge Asbjørn Haugen til hans 267.maraton - som gjorde at han overtok norgesrekorden i antall løpte maraton (nå er han oppe i 452 maratonløp!!!). Jeg får prøve å slå maratonkongen også i ultraløpet om to uker, han er den andre deltageren i M60-69 - men har er mye mer fjellvant enn meg.

Ingen kommentarer: