tirsdag 5. mars 2013

Sol, vind og daff skigåing i Eltdalen

MOTIV FRA KJØLSÆTRA, ELTDALEN

Det går tregere å komme i skikkelig treningsmodus igjen enn ventet, og det jeg gjennomfører av trening er i daffeste laget. Egentlig OK mengde med 25 timer på de siste to ukene, men mest rolig trening.

Hvorfor? Flyttinga og tre ukers opphold mens jeg klargjorde ny leilighet ble fulgt opp med beskjed om at jeg blir førtidspensjonert i løpet av sommeren. Dermed ble det to nye uker med hovedfokus på annet enn treninga. Nå er jeg klar med både pensjonistleilighet og (snart) pensjonisttilværelse - og selv om jeg nok vil jobbe litt i fortsettelsen også, blir det god tid til å trene hvis bare skrotten vil samarbeide.

Forrige uke ble det bare en eneste løpetur, men ellers mest sykling på spinningsykkelen (kombinert med ski-VM på TV - og ikke minst en flott avslutning med hyttetur til Eltdalen i Trysil på hytta til Inger&Jan.

SKIWEEKEND I ELTDALEN TRYSIL
Fredag fikk jeg to skiturer i nydelig sol og skiløyper som sikkert hadde vært fine noen dager tidligere. Sterk vind gjorde at løypene for det meste var fokket igjen i åpent landskap og fulle av bøss fra trærne i skogsområdene. Selv med rufsete og forblåste forhold var det to fine skiturer på til sammen 3:20 der jeg jaktet på turposter som var utplassert i løypenettet. Men... det er ikke lett å føle seg flink på ski når man når som helst risikerer å gå på snørra hvis skia borer seg inn i en snøhaug eller stopper helt opp i kvist og kvast i sporet. God trening - men ikke skiteknisk!

POST PÅ SLETTVOLA PÅ ETTERMIDDAGSSTUREN

SOLNEDGANG OVER TRYSIL-KNUTS FJELLVERDEN

Lørdagsturen tok jeg sammen med Jan. Vi skulle gå på ski via Snurretallshøgda, Høa og Nyvangsætra før vi fortsatte på truger opp på Eltdalsskardet. Det var meldt 10-12 sekundmeter vind, men tiltagende utover ettermiddagen. I veldig sterk motvind gikk det sakte men tross alt framover fra hytta og opp i snaufjellet mot Høa - i løyper vi kunne skimte periodevis. Over mot Nyvangsætra kom vi mer  i ly for vinden - og tok optimistisk fatt på skituren opp mot platået under Eltdalsskardet. Det var egentlig ganske håpløst både på grunn av løssnøen og den sterke vinden - og brått fikk vi hjelp til å snu, da vinden tok seg kraftig opp til noe som lignet full storm. Det ble ingen trugetur - vi tok korteste vei på de smale plankene tilbake til hytta igjen, og var egentlig mest glad for at vi ikke hadde startet en time tidligere og møtt stormen lenger opp i fjellet. Det var kavete å gå på ski - men også litt morsomt....

JAN PASSERER HØA I KRAFTIG VIND 

NYVANGSETRA MED 30 MINUTTERS MELLOMROM,
FØR OG ETTER AT DET BLÅSTE OPP.
SNØFJELLET I BAKGRUNNEN ER "BORTE"

 HØA PÅ TILBAKETUREN

LØPING IGJEN
I går var jeg tilbake på Elixia - og til det som i øyeblikket er den vanligste løpeøkta mi: 60 minutter i 6:00 min/km (et par minutter i 4:50 til slutt) + 15 min motbakkegang 10% stigning. Litt pinglete, men det er hva jeg tåler (max annehver dag) uten for store bekkenplager etterpå (kjenner ikke noe mens jeg jogger!). Nå gleder jeg meg til det blir løpbart i skogen - og forhåpentligvis betydelig mer omfang på løpinga igjen....

Ingen kommentarer: