fredag 14. september 2012

UltraBirken om 12 timer, 28 minutter og 9 sekunder


Det er 12 timer til start i UltraBirken, eller 12 timer, 28 minutter og 9 sekunder i det jeg skriver dette. Countdown på iPhone'n plager meg med at jeg rykker stadig nærmere start.

Etter en sommer hvor jeg har kommet i gang med jogging annenhver dag - har det blitt noe dårligere de siste tre ukene. Det vil si mindre enn lite løpstrening - og først og fremst skyldes det alt for travle dager av flere årsaker. Hva det betyr for UltraBirken er jeg ikke helt sikker på, men en 3 timers joggetur i kupert terreng sist søndag kunne skremme hvem som helst fra tanken om ultraløp 6 dager senere. Tirsdagens halvannen times tur var litt bedre, men lite minnet om ultraform eller annen form. Dermed ble det klart for plan B.

PLAN B
Plan B betød null trening resten av uka (3 dager), og mest mulig hvile og søvn. Planen første del klarte jeg lett, andre del sviktet totalt. Jeg har sovet alt for lite i alt for mange dager nå - og det plager meg i alle fall til jeg er oppe på Sjusjøfjellet etter 2 km. Der oppe står forresten Bjørn Hytjanstorp og tar bilder av ultraløperne - og da skal jeg ha åpne glugger og et stort smil.... og sannsynligvis ingen andre ultraløpere bak meg i løypa.

DET ER CA 140 METER STIGNING FRA START OG OPP HIT TIL SJUSJØFJELLET ETTER 2 KM
DET GJELDER Å IKKE BRENNE KRUTTET SÅ TIDLIG!

8:30 OG SISTEMANN?
Det er syv uker siden jeg testet UltraBirkens trase på en 6 mils tur.
Nå er to partier lagt om - til det bedre - og løypa er antagelig 57 km selv om arrangøren sier 55. Det er ingen vits å ha annen ambisjon enn å klare maksimaltidene, og da må jeg klare 9 min/km - som betyr jogging der det er flatt og nedover, og gange i alle motbakker. Det er omtrent samme fart som jeg hadde i juli. Antatt sluttid (og sisteplass) har jeg beregnet til 8:30. "Best case" kan jeg kanskje smyge 8-timersgrensen og akkurat nå i mål før ungdomsBirken starter 16:00.

UTSTYR
Utstyrsmessig løper jeg med 3/4 tights, Asics Gel Attack tunge (men  stabile) terrengsko, supertrøye med klubbens singlet utenpå, og jakke fra start. Jeg har med en romslig sekk inkl. 3 liter drikkepose, og med drikkestasjoner underveis bør dette holde helt inn uten etterfylling, jeg drakk 4 liter i sommer. I tillegg har jeg noe gel og barer, og satser ellers på arrangørens bananer, lefser og brødskiver. Planen er at jeg aldri trenger ta av sekken underveis...i den ligger forresten litt tørt tøy inklusive lue og vanter. Jeg har også med kompaktkamera, mobil og detaljert kart  (6xA3) for å ha noe å foreta meg i sakte fart. Jeg utnytter bare den siste av to dropbagstasjoner (Nordseterveien ved Sjusjøen, 36 km) hvor jeg sender ekstra sko, jakke, trøye og en halv liter cola. Antagelig trenger jeg bare cola'n.

JEG LØP MED SAMME ANTREKK OG UTSTYR FOR 7 UKER SIDEN, ROLF BAKKEN TOK BILDE AV MEG DA JEG LØP UT FRA SJUSJØEN LANGRENNSARENA
 
Nå skal sekken og annet klargjøres, så blir det noen timer søvn (for lite) - og 04:30 er det avreise, da blir jeg hentet av Gunnar Trailrunner Fæhn.

SCINTIGRAFI
Helt tilfeldig er det at en Scintigrafi på Nukleærmedisins avd. på Rikshospitalet kom dagen før UltraBirken. Denne undersøkelsen er et ledd i å finne ut av hvorfor jeg ikke har fått trent skikkelig og løpt ultraløp på 2 år (UltraBirken 2010). Scintigrafi benyttes for å finne ut av skader eller sykdommer i skjelettet, for eksempel ved mistanke om brudd der røntgen ikke viser brudd. Jeg har jo tatt MR og vanlig røntgen tidligere. Jeg er bedre enn for et år siden, men absolutt ikke bra, så jeg jobber videre for å finne ut av dette. Jeg er jo i stand til å jogge 10 timer, men jeg er ikke i stand til å trene i høyere fart enn jogging, og det blir jo ingen god form ut av det.

HER HADDE JEG IKKE VÆRT TIDLIGERE - FLOTT ANLEGG!

Hele seansen besto av fotografering (scintigrafi) i tre omganger - og nesten to timer til sammen. Skal bli inteessant å se om de finner ut noe.... om diagnosen "symfysitt" som jeg fikk i fjor stemmer, eller om det er noe annet.

2 kommentarer:

Jannicke sa...

Lykke til i morgen, Olav.

Ikke slit deg ut :-)

Årets utfordring ligger og venter på deg om 2 uker-forhåpentligvis med minst like fint vær som i fjor

Gammel'n sa...

hehe, det gjorde jeg vel forsåvidt. Jeg får jo løpt alt for lite, og bare i joggefart, da blir det tøfft på så lange løp. Jeg la opp som ultraløper, og løper, før halvveis i dag. Masse gåing!! Masse krampe!!
Reddet av en etter forholdene forunderlig bra siste 3 kilometer, dagens suverent raskeste løping fra min side.