torsdag 1. mars 2012

Treningspause - og hva så deretter?

TryneGammeln er fortsatt mørbanket etter møtet med sikkerhetsnettet i Mångsbodarna sist søndag. Jeg har en opphovnet venstre fot, lårhøne, strekk i venstre lyske, skrubb i panna, vondt ribben og høyre skulder og en såret stolthet fordi jeg ikke klarte å holde meg på bena. Sukk... da er det helt greit med noen dagers treningspause. Med lyskestrekken kan jeg ikke engang sykle - og til fots blir det i beste fall gåsegang.


Egentlig passer det greit med en trenings- og tenkepause nå. Med fortsatt uavklarte bekkensmerter våger jeg ikke håpe på at det blir noe løping de nærmeste månedene eller resten av året. Jeg er påmeldt til UltraBirken og Nordmarka Ultra Challenge i september, men det er nok mer en drøm enn et realistisk håp. Jeg er også påmeldt til CykelVasan i august, men det blir bare en "turistreise"... Så hva skal jeg da trene mot de neste månedene. Jeg VIL jo trene, og jeg MÅ jo ha et mål!

Svaret har jeg ikke klart for meg - annet enn at det nok er stor sannsynlighet for at målene for våren og sommeren blir av karakteren "kondisjons-stunt". Konkurranser på sykkel og ski motiverer meg ikke på samme måte som løping og orientering, men laaaange treningsturer på ski og med sykkel er morsomt.



I morra blir det avreise til Eltdalen der fire karer fra Fenstad skal krympe denne hytta.... og kanskje også få oss noen fine rolige skiturer i fjellet. Bildet tok jeg i romjula da det ennå var veldig lite snø i området, det er bedre nå.

Skisesongen er ikke slutt ennå. Med litt flaks orker jeg vel å gå litt på ski under helgens guttetur til Eltdalen i Trysil. Helgen etter har jeg annonsert en mulig langtur 100km+ i Nordmarka, og det er fortsatt aktuelt dersom lysken blir bedre. Alternativt til Nordmarkaturen er en like lang skitur i fjellet i påsken - etter at jeg er tilbake fra Tyrkiaferien, og lørdag 14.april kan det jo hende jeg slenger med på Troll Ski Marathon - 95 kilometer fra Venabygd til Sjusjøen.

Men altså; den store utfordringen får vente til det blir sykkelsesong. Litt forsmak får jeg på en to ukers ferie i Tyrkia før påske, da blir det nok leiesykkel og daglige halvlange sykkelturer. Senere ser jeg for meg både en 24-timersutfordring eller to, og kanskje en eller to ukesturer i løpet av sommeren der fokus vil være på maks antall kilometer. Skulle jeg fortsatt ikke være løpbar etter sommeren får jeg sette meg et enda mer hårete sykkelmål for høsten...

1 kommentar:

Anne-Brit sa...

Du kommer nok til å trene uansett mål eller ikke tenker jeg!