fredag 20. mai 2011

Gammel'n - et uvanlig tilfelle !

Ja, visste jeg det ikke. Jeg er ikke helt som alle andre....

Dagens besøk på NIMI hos spesialist i manuellterapi/idrettsfysioterapi avstedkom en del interessante oppdagelser og merknader. Sjelden har han hatt besøk av noen som er stivere enn meg og som ikke skyldes noen egentlige skavanker. Forundret var han også over at han ikke fikk provosert fram smerter som skyldes operasjonen for tre uker siden - smerter framprovosert av bøying, tøying og belastning i alle mulige retninger. Kun press med tommel direkte på området der inngrepet fant sted, ga smerter.

Bildet: Thomas Ødegaard

Aller mest var han forundret over en del av det jeg fortalte om smertehistorikken, hvordan magesmertene har vært under trening og ellers siste halvannet året. Jeg havnet rett inn i et NAV-prosjekt han jobber med, og slapp til og med å betale for timen i dag.

Redusert styrke i høyre ben
Jeg var altså uvanlig bra så kort tid etter denne type inngrep. Jeg har jo overhodet ikke hatt vondt en eneste gang etter operasjonen, og tablettesken med smertestillende er uåpnet. Men... styrken i høyre ben, der jeg har hatt flere skader de siste årene, er merkbart mindre enn i venstre ben. Å gjenvinne denne styrken vil være der viktigste skrittet for å bli skikkelig løpbar igjen og ikke minst unngå nye skader.


En øvelse - 6 minutter pr dag
Jeg fikk én eneste øvelse å jobbe med de neste dagene - en enkel liten øvelse med utslag til hver side, vekselvis med sterkt (venstre) og svekket (høyre) ben som stamben. Dette er bare 6 min pr dag, og inntil videre skulle jeg vente med løping. Ny time har jeg allerede om fire dager, og han venter å finne forbedring i benstyrken allerede da. Deretter blir det flere øvelser å forholde seg til. Thomas var veldig grundig da han forklarte sammenhengen mellom opplevd smerte midt i magen ned mot bekkenet - og årsaken som sitter ned mot lysken. Han fikk meg til å tro på at dette skal bli bra igjen.

Luksusplager
Den siste uken har jeg i tre ulike sammenhenger (tre karar på min alder) blitt minnet på hvor skjør kroppen er - og hvor mange slemme sykdommer vi kan bli påført. I den settingen blir mine "vondter under løping" en bitteliten bagatell - en skikkelig luksusplage. Jeg er helt frisk, jeg kan sykle, gå, jobbe... jeg tåler bare ikke å løpe akkurat nå. Jeg vil selvsagt gjerne bli løpbar igjen - og løpe lenger enn langt i ultraløp også, men det er og blir en luksus-problemstilling.

Inntil videre er det sykkeltrening som gjelder
I kveld tro jeg til litt ekstra på grusvegrunden min, en runde jeg i fjor syklet på 1.20 - som jeg brukte 1.12 på sist mandag og pushet ned til 1.09 i dag. Sykkelformen er jaggu bra for tiden!

Ingen kommentarer: