søndag 6. juni 2010

8 timer med mest høye kneløft

Høye kneløft på Gammel'n i ellers nydelig Hagaterreng.

I mange år har jeg vurdert å besøke alle klubbens (Nes O-lag) 60 turorienteringsposter på én dag. Det er ikke så voldsomt omfattende for en ultraløper, men med 60 muligheter for bom på veivalg kan det bli en langdryg affære.
Med 1203 o-løp i konkurransedatabasen min kan jeg ikke klage på manglende erfaring, men faktum er at jeg har størst kompetanse på bomming og tullete veivalg. Dette handler etter hvert mer om konsentrasjon enn om kompetanse.

Gunnar
I år var det omsider klart for ultra-orienteringsstuntet, ikke minst fordi jeg er så heldig å ha en venn - Gunnar Trailrunner Fæhn - som både er ultraløper, kan orientere og som trives best i terrenget. At jeg sliter med både vond hæl og magesmerter fikk ikke lov å stoppe meg.

O-løper Gunnar. Her med finishertrøye etter fjorårets prestisjetunge Ultra Trail du Mont Blanc.

Målgang 4 min foran skjema
Jeg hadde satt opp et tidsskjema for de åtte rundene vi skulle løpe på 6 ulike kart, inklusive transport mellom løpsområdene som omfattet Jessheim (Ullensaker O-lags poster som inngår i Nes O-lags opplegg), Haga, Fjellfoten, Skogbygda, Kampå og Brårud. Planlagt start var 08:00 med mål på Brårud 18:45.

Vi startet 08:09 og var ferdig 18:41. Samlet tid i skogen var 8.03.44 og totaltid inklusive transport 10.32. Samlet lengde var "bare" 37 km, men halv fart i forhold til veiløping er helt kurant i terreng med myr, høy lyng, kratt, mye kupering og ikke minst kartlesing og en del bomming (vi bomma nok en time til sammen, det meste på to storbommer).

Gunnar på dagens første post.

En tidlig storbom
Det var en fantastisk flott dag for formålet. Sol og bare 11 grader da vi startet på Langelandsfjellet ved Jessheim. Et flatt og litt kjedelig terreng med mye kratt og hogst - men orienteringsmessig passe utfordrende. Det var tett mellom postene på dette kartet, og på 11.post dro vi ut på dagens første storbom - etter en klassisk parallellfeil (gammelt gubbesyn så ikke en sti på kartet). Dermed var vi 15 min bak skjema etter den første av åtte orienteringsrunder.

Høye kneløft og 21 grader
Dagens tøffeste utfordring var ventet å bli de to rundene på Haga-kartet, stipulert til 3 timer. Også i dette området er det en del kratt og ikke minst mye høy lyng, men samtidig er det store fantastisk flotte områder med åpen furuskog. Selv med noen småsleiver klarte vi stipulert tid med 8 minutters margin. Temperaturen var nå steget til 21 grader, og behover for både drikke og mat var stort.

Nydelig Hagaterreng.

En av dagens 60 poster.

Utafor kartet
Vi var halvveis, og hadde ennå ikke møtt en eneste annen turgåer. Den korteste og letteste (trodde jeg) runden var på Fjellfoten. Her hadde vi også dagens eneste veivalg på vei - 4-500 meter i starten av runden, mest for å få en lett inngang til første post helt i kanten av kartet. Jeg skal ikke si noe stygt om kartet (som bare var 10 år gammelt), men faktum er at vi måtte returnere til veien etter ca 15 minutter da vi befant oss utenfor kartet et sted. Vi valgte et annen veivalg bare for å gå på ny kjempesmell... så innen vi var på den første posten hadde vi brukt 35 minutter. Etter nesten en time i mest myr var vi da ferdig med denne runden også... med litt vingeskutt selvtillit.

Nesten 30 år gammelt kart
Turen gikk videre til Skogbygda der vi skulle finne 7 poster på et kart fra 1983... Heldigvis er jeg godt kjent i dette terrenget, jeg har lagt utallige o-løyper her i yngre dager. Kartet stemmer mildt sagt dårlig med terrenget (med unntak for høydekurvene).... så stakkars de som kommer hit første gang og prøver å forstå hvorfor de ikke finner de mange fine merkede løype igjen på kartet. Langt innpå skauen møtte vi også dagens første turgåer, en dame som også var på o-postjakt.

På hjemmebane
Nest siste kart var hjemme i Fenstad. Ni poster hvor de 7 første lå stadig høyere oppover i lia sør for Ellingsjøen. Her unngikk jeg for skams skyld å bomme, og vi krøp 8 minutter under stipulert tid. Resten av maten ble fortært før vi reiste over på den andre siden av Vorma for å løpe de to korte sisterundene på Brårudkartet. Også her unngikk vi bom - og kunne dermed avslutte fire minutter før planlagt tidspunkt.

Gunnar på dagens siste post.

Meg på siste post, glad for å ha fullført "alle-på-en-dag" for første gang.

Et par turer hver på trynet
Fysisk klarte vi oss greit begge to. Det hadde jo gått rolig, men samtid var det mye høye kneløft og en lang og varm dag. Bortsett fra litt snubling og et par turer hver på trynet, kom vi gjennom uten skader. Den høyre hælen min hadde vært vond hele tiden, så det ble veldig trippende løping - men før siste kartet byttet jeg til vanlige joggesko, noe som var bedre for hælen. Magen plaget meg mindre etter hvert... (skal likevel til naprapat i morgen for å se om vi finner en muskulær årsak til smertene).

Gunnar på post i tett skog.

Det ble mange GPS-utskrifter etter turorienteringsstuntet:

Takk for nok en flott tur Gunnar!!


Neste prosjekt
Jeg håper vi finner tid til vårt neste o-prosjekt senere i sommer:
12-toppern i Feiring.
Det er en ca 40 km lang tur (luftlinje på kart) over de tolv 600-meterstoppene i Feiring nord i Eidsvoll Kommune.









Men... Bjørnemor så vi ikke noe til...
Om hun var der var det jo ikke så langt unna der vi var...

Ingen kommentarer: